2008-06-10

Umat Islam dalam sindrom pembangunan

Nilai2 diluar batas peri kemanusiaan mngambil tempat didalam segala urusan kehidupan seharian.Suasana yg menggawatkan seringkali berlaku dimana2,bahkan didalam institusi kekelurgaan yg sepatutunya ditangani dgn perasaan harmonis turut dirjebakkan kelembah yg memperok perandakan. Hubungan seks secara haram dilakukan sewenang2nya. Apa yg lebih mnyedihkan lag ialah perlakuan rakus tanpa peri kemanusiaan ini dilakukan antara bapak dan anak,antara abg dan adik serta ipar dan biras. Semata2 utk menggapaikesenangan duniawi yg hanya sementara,maupun juga utk mngaut keuntungan nilai matawang yg tidak seberapa>Institusi masyarakat yg seharusnya berdiri atas prinsip kerjasama dan mahabbah semakin terhakis. Masing2 dgn hal sendiri.

Ilmu Utk Nafsu

Apakah manusia skrg ini tidak cko dgn kajian keilmuan utk membendung permasaalahan tersebut.seterusnya mengharmoniskansistem kehidupan masyarakat yg semakin bertambah komplex? Pokoknya ialah bukan manusia itu sendiri tidak mempunyai sebarang keilmuan, tetapi keilmuan yg dipelajari hanyalah semata2 utk mencari pengalaman kemampuan serta kemahiran kajiannya dgn tujuan melempiaskan kehendak nafsunya.Tambahan daripada itu, kajian keilmuannya hanya utk memenuhi tuntutan duniawi serta mngisi keperluan jasmani yg sentiasa seiring dgn panggilan nafsu amarah. Tubuhnya badanya menampakkan satu raut yg sungguh mnyegakkan, tetapi syg sekali,jiwanya hanya dihiasi dgn kekosongan panduan disegi kerohanian, mempunyai perawkan yg pengecut, tidak bertanggungjwap seta sentiasa melupakan dgn tugas2 terhadap masyarakat sekeliling

Benarlah seperti kata Betrand RUSSEL bahawa kajian keilmuan yg diperolehi dalam dekad2 masa kini bukanlah menghasilkan "BETTER MAN" tetpi sebaliknya memunculkan jiwa2 manusia yg "A LOST MAN". Kenyataan ini sememangnya jelas2 berlaku dlm agensi2 perniagaan dan sebagainya,dimana terdptnya penyalahgunaan kuasa seperti menggelapkan wang syarikat berjuta2 ringgit yg dilakukan oleh sarjana2 keilmuan didalm berbagai bidang keintelektual.Fenomena seumpama ini sentiasa terjadi didalam semua masyarakat,
hatta dalam masyarakat islam yg sememanggnya mngutamakan sifat hormat menghormati dianatara satu sama lain pun seringkali terjadi perkara2 yg tidak diingini seperti fenomena yg semakin kronik ini.Permasaalahan ini jugak acapkali terjadi dlm masyarakat melayu yg sememangnya yg terkenal dgn sifat lemah lembut serta bersopan santun.Mengapa gejala ini sosial sperti ini seringkali terjadi?Bukankah agama islam itu sendiri adalah sebuah negara bertamadun yg mngutamakan engalaman pengamalan dasar2 peraturan yg menjurus kepada kebaikan jiwa semata mata utk memertabatkan kedududkan manusia itu sendri didalam masyarakat kemanusiaan,seterusnya mendpt ganjaran pahala yg berlipat kali gandanya nanti? Sebab musababnya adalah lantaran manusia itu sendiri lupa pada janji2 Allah pada hari akhirat nantinya, seterusnya mereka sendri lupa asal usul kejadian dirinya.Namun begitu,manusia lupa daratan, lantas mereka sentiasa bertuhankan kehendak hawa nafsu serta kebendaan dgn mngenepikan kekuasaan Allah dlm setiap bidang pembagunannya,Mereka mnganut fahaman "weber" yg menganggap agama sebagai penghalang besar dalam sebarang proses pemodenan dan pembagunan.

Mereka sudah melupakan dgn matlamat pembagunan insani,lantaran mereka sendiri disibukkan oleh permainan teori mereka tanpa berlandaskan kepada teori Al-Quran serta as-sunnah. Seperti penjelasan DR Mohamed Kamal Hassan dlm kertas kerjanya bertajuk "pembagunan manusia secara sepadu dan implikasinya ke atas pendidikan kebangsaan" beliau menegaskan bahawa nilai2 kerohanian,tuntutan2 agama tingkah laku moral atau perkara2 yg berpandukan kpd tuntutan2 agama tidak mendpt penghargaan utama didlm dunia perniagaan,politik,seni perfileman,pergaulan muda mudi,komunikasi serta media massa,hiburan mahupun birosraksi. Daripada kenyataan ini kita boleh membuat kesimpulan bahwa manusia itu sentiasa berada didalam kerugian,lantaran mereka sendri tidak mahu berusaha sedya mgkin utk memajukan diri kearah kehidupan yg lebih selesa

Keangkuhan manusia2 ini kepada sistem peraturan hidup Islam yg suci mnyebabkan Allah melupakan mereka,malahan mereka tidak mendpt pertunjuk yg sebenar dlm setiap kegiatan yg mereka lakukan. Setiap pembangunan itu tidak akan dpt sbrg keberkatan,sekiranya setiap perkara yg diselerenggarakan itu tidak disertai oleh pertolongan dari yg Maha Kuasa.Maka kita tidak berasa hairan,sekiranya projek yg beberapa tahun itu dijlnkan mendpt kerugian yg tidak tertggung didlm sekelip mata shj. Contoh yg plg dekat dgn kita ialah kejadian tanah runtuh yg berlaku ditanahair kita beberapa tahun yg lalu yg tlh mngakibatkan runtuhnya kondominium mnyebabkan ramai jiwa yg terkorban.INIlah yg dikatakan kemurkaan ALLAH terhadap penyalahguaan hakNYa.


Proses pembagunan dan modenisasi berlaku terlalu hebat sekali hinggakan perebutan kuasa,monopoli dan penyalahgunaan wang rakyat berlaku dikalngan pemaju2,lantaran mereka sendri tidak mempunyai jiwa yg taqwa serta takutkan kpd balasan Allah: Pengasas IKHWAN MUSLIMIN. Imam Hassan Al Banna pernah memberi amaran bahawa, "yang paling saya takut ialah apabila kamu melakukan dua perkara,iaitu Allah akan mngenepikan kamu semua, sekiranya kamu mngenepikan Allah dan kamu tidak aka n berguna lagi, sekiranya kamu berpecah belah sesama kamu".

Islam dan pembagunan

Bagaimanakah proses dan sistem pembagunan yg sepatutnya dilaksanakan dan daripada manakah peraturan ini sewajarnya direalisasikan utk menepati lunas2 yg sebenarnya? Menurut perspekstif Islam, persoalanpokok dlm pembagunan ialah bertitik tolak daripada kewujudan manusia itu sendri yg terhimpun didlmnya kesatuan roh,akal serta jasad adalah berfungsi sebagai hamba dan khalifah ALLAH ,dimana kekudusan rohaniahlah yg seharusnya dijadikan sebagai tunggak didalm mengarahkan pertumbuhan peribadi insan seluruhnya.Dgn itu ISlam mngutarakanpembagunan peribadi insan terlebih dahulu sebelum pembagunan keperluan manusia yg lain. Dlm konteks ini,pembinaan individu dgn menekankan pembagunan hati yg insaf,rendah diri dan sedar serta kental bertunjangkan keimanan dah ketaqwaan yg teguh nestilah didahulukan,lantaran ianya menjadi eras didalm pembagunan ummah keseluruhannya.

Pembagunan individu akn berlanjutan kpd pembagunan rumahtgga,masyarakat,ummah, seterusnya negara.Prinsip ini benar2 tergambar dlm amalan rasulullah SAW dlm proses pembinaan dan pembagunan peribadi manusia selama 13 tahun di Mekah dan kemudiannya 10 tahun di Madinah.Pembagunan seperti inilah yg spttnya direalisasikan sebagaimana yg kita lihat dan baca dalam sirah Rasulullah.

Justeru itu, DrMonzer Kahf merumuskan bahawa pembagunan itu adalah proses pembetukan kekuatan peribadai,sama da jiwa aqliah dan jasmaniah yg berdasarkan panduan wahyu. Melihat kpd skop yg lebih kecil dlm usaha membangunkan ekonomi Islam, prinsip2 yg diadunkan oleh agama ISlam itulah yg spttnya terlebih dahulu diamalkan oleh ahli2 ekonomi agar mereka mngenal diri mereka sendri sebagai seorg muslim dlm erti kata yg sebenarnya.Begitu juga dgn pentadbir2 mereka seharusnya terlebih dahulu
mengenal diri mereka utk mngenal dari mana asal usul mereka yg sebenarnya. Mereka sewajarnya juga meneliti akan martabat,peranan,kemampuan diri supaya takutkan Allah dlm menjlnkan tugas mereka yg berkait rapat dgn wang dan kuasa agar tindakan mereka sentiasa berada diatas dasar kebenaran serta kebaikan,seterusnya mampu menjadi benteng kpd pengaruh pelbagai ideologi dan teori pembagunan yg berlawanan dgn doktrin tauhid

Matlamat Pembagunan

Tujuan utama pembangunan dlm Islam ialah mencapai keredhaan,kebahagiaan didunia dan lebih2 lagi diakirat.Sbb itulah Islam dgn teori dan praktiknya berusaha membangunkan
seluruh kemampuan manusia secara seimbang dan bersepadu antara jasmani dan rohani. Seperti penegasam Dr mohamed Kamel hassan, lewat bicaranya bahawa kesepaduan yg dimaksdkan ialah penerapan dan pelaksanaan tuntutan Allah dalam melaksanakan pebagunan ekonomi,politik.sosial dan budaya diperingkat individu mahupun kolektif. Kekuasaan Allah hendaklah meliputi semua aspek kehidupan manusia. Dengan demekian nilai agama dan moral mendpt tempat yg sewajarnya didalam pembetukan dunia perniagaan,perindustrian ,politik da sebagainya

Semua kegiatan manusia didunia hendaklah dilakukan dgn manifestasi ubudiah kpd Allah. Beriman dan bertqwa kpd Allah akan menjadi dua dasar pembagunan diri,seterusnya kecemerlangan ketamadunan masyarakat.Sumber alam dan sumber2 manusia hendaklah ditangani dan ditanggapi sebagai barang amanah daripada penciptanya yg mesti dibangunkan secara adil.Dgan cara ini sahajalah.martabat manusia sebagai makhluk terbaik ciptaan Allah akan benar2 terarah mngikut fungsinya yg sebenar:snow13:

No comments: