2008-07-18

tip pengayaan rambut

Tampak hebat, lebih gaya
Tip Pilih Gaya Rambut Sesuai



Zack melihat rambut barunya dalam cermin berulang kali. Kemudian dia membelek pula majalah yang dari tadi dipegangnya. Kenapa model itu kelihatan hebat dan bergaya, tetapi apabila dia meniru gaya rambut itu, dia nampak seperti tak kena… atau lebih tepat, tak sesuai. Geram pun ada dalam hatinya memikirkan RM yang sudah banyak dibelanjakan.

Bagaimana menentukan stail dan potongan rambut yang sesuai untuk anda? Mahu tampil bergaya bukan hanya semata-mata meniru stail rambut seorang di majalah yang berkilat cantik, sebaliknya anda juga perlu ketahui ciri-ciri dan bentuk wajah sebelum mengubah stail rambut baru.


Ketahui stail dan potongan sesuai?

Baru-baru ini saya ke sebuah salun rambut yang terletak di Mutiara Damansara. Sementara pendandan sedang asyik membelai rambut, saya bertanyakan kepadanya trend terkini rambut lelaki. Jawapannya ringkas, “Ikut suka!” Ikut suka? Maknanya apa sahaja stail boleh digayakan? Apa yang bermain di fikiran anda sekarang atau apakah maknanya kepada anda?

Sebagai seorang yang sudah lama berkecimpung dalam dandanan rambut, dia tidak menetapkan apa-apa stail atau trend kepada pelanggan. Sebaliknya dia mengikut stail yang dikehendaki. Namun dia memberi saranan, adalah amat penting potongan atau stail rambut yang sesuai perlulah bergantung kepada bentuk kepala, tekstur rambut dan ciri-ciri bentuk wajah.

Walau bagaimanapun ini bukannya alasan untuk anda tidak mencuba mendapatkan stail rambut baru yang sesuai dan sempurna. Sebagai langkah permulaan untuk memberikan inspirasi kepada anda mendapatkan potongan atau stail rambut yang berbeza, berikut beberapa contoh potongan dan stail yang patut anda cuba.

Potongan pendek
Kebanyakan selebriti terutama di barat hari ini memilih potongan rambut shorter route. Di mana rambut dipotong pendek pada keseluruhan kepala atau dipanggil ‘neat’. Ada yang berpendapat mereka memilih potongan rambut sebegini kerana tidak memerlukan penggayaan dan penjagaan yang rapi. Lebih mudah diurus dan ringkas. Jika anda memilih untuk menggayakan rambut yang selalu digayakan oleh Matthew Fox ini, panjang rambut yang dipotong bergantung kepada anda. Sama ada betulbetul pendek sehingga menampakkan kulit kepala atau hampir potongan crew. Kedua-duanya sesuai.

Separuh panjang dan messy
Anda juga boleh menggayakan stail rambut separuh panjang. Sama ada ia panjang di bahagian belakang atau di bahagian atas. Semuanya terpulang kepada anda. Ia juga lebih bergantung kepada bagaimana anda menggayakannya. Anda boleh menggayakan dengan kemas atau kelihatan seperti ‘just got out of bed’, atau biarkan sahaja secara semula jadi tanpa menggayakannya.

Ikut saja gaya rambut ala Scott Speedman, pelakon filem Underworld I & II. Namun untuk lebih menarik, gunakan apa sahaja produk penggayaan bagi menjadikan rambut anda lebih bertekstur dan beralun.

Sepenuhnya dalam Maskulin Julai ini.
[credit to=karangkraf.com.my]ber ita penuh beli sendiri...:snow07:

1 comment:

Anonymous said...

Completely I share your opinion. In it something is and it is good idea. It is ready to support you.